(André Jacques) Victor Orsel (25 May 1795,- 30 November 1850)
Le Bien et le Mal, Good and Evil
1833.
Oil on canvas 316 x 205.5cm x 205,5 cm x 205,5 cm
Musée des Beaux-Arts, Lyon.
Le Bien et le Mal, Good and Evil
1833.
Oil on canvas 316 x 205.5cm x 205,5 cm x 205,5 cm
Musée des Beaux-Arts, Lyon.
(André Jacques) Victor Orsel (25 May 1795, Oullins - 30 November 1850, Paris) was a French painter. He spent 7 years at the villa Médicis in Rome (1822-29), where he worked first alongside Ingres and then in the orbit of Overbeck(and the Nazarene movement), and copied the Italian 'primitives'.
He became known as the French Overbeck.
In a letter written in 1829 to a friend, d`Orsel said that he wished to create a picture, a vision where a devil and an angel argued over or fought for the world.
Instead we have two maidens: one good. The other perhaps not so good
The painting was exhibited at the Salon in 1833. It was regarded as a Catholic work. In 1833 Montalembert noted that the work was regarded as a very Christian work. The finished work is a meditation on Man`s gift of free will. It is regarded as the artist`s masterpiece
The artist was earnest and pious. He set out his philosophy:
““Ma manière d’envisager les arts est un appel à toutes les intelligences ; et de même qu’il est nécessaire de se faire comprendre et d’attirer la foule, de même il est nécessaire de satisfaire et même de développer s’il se peut les intelligences les plus élevées […]. Dans la chaire, la parole met l’homme au-dessus de l’homme : il fait prédominer chez lui la partie divine, le lien qui le rattache au Créateur ; l’image est la prédication permanente, la prédication qui entre par l’oeil au lieu d’entrer par l’intelligence et qui, si elle est d’abord moins vive, a l’avantage d’être perpétuelle.”
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